Audi-föraren Lucas di Grassi tog hem förarmästerskapet i den helt eldrivna Formel E-serien. Efter att ha vunnit den första deltävlingen i Montreal och tagit en sjundeplats under söndagen kunde brasilianaren från Team ABT Schaeffler Audi Sport säkra titeln för säsongen. Inför säsongstarten 2017/18 går Audi in med fabrikssatsning och blir därmed första tyska biltillverkare att satsa fullt ut på den eldrivna racingserien.
Audi-föraren Lucas di Grassi är ny titelmästare i den världsomspännande eldrivna Formel E-serien. Efter att ha tagit ledningen från start till mål i det första av de två finalracen i Montreal, kunde brasilianaren i Team ABT Schaeffler Audi Sport ta hem förarmästerskapet genom en sjundeplats under söndagen efter en turbulent start. Tillsammans med sin teamkollega Daniel Abt lyckades di Grassi även säkra en andraplats i teammästerskapet.
– Den bästa dagen i min karriär, jublade den nya Formel E –mästaren Lucas di Grassi efter racet. Jag har trott på Formel E från dag ett eftersom världen, inklusive motorsporten, förändras. För tre år sedan vann vi det första racet i Peking och nu äntligen mästerskapstiteln. ABT Sportsline, Schaeffler och Audi Sport har gjort ett perfekt jobb.
Efter en tredjeplats under det första året i Formel E-serien och en andraplats under föregående säsong, är Lucas di Grassi den tredje titelmästaren i världens första helt eldrivna racingserien. Med totalt sex segrar och 20 pallplatser under 33 race är han en av de mest framgångrika förarna i Formel E. Säsongen 2016/2017 vann Audi-föraren två race och tog sju pallplatser under tolv race.
– För mig är Lucas di Grassi i dagsläget den mest kompletta föraren i Formel E, säger Dieter Grass, chef för Audi Motorsport. Det har varit en fantastisk final och bra vecka för hela Formel E.
I början av juli meddelade Audi att företaget går in med en fabrikssatsning redan till den kommande säsongen 2017/18 som startar i Hong-Kong den 2-3 december. Audi blir därmed den första tyska biltillverkaren i Formel E och kör då under teamnamnet Audi Sport ABT Schaeffler.
– Att, efter BMW, nu också Mercedes-Benz och Porsche, kommer att följa oss till den framtidsinriktade racingserien understryker den ökande betydelsen av helt eldriven motorsport. Jag ser redan fram emot säsongsstarten i Hong Kong i december när vi inleder ett nytt kapitel i Audis motorsporthistoria genom vår fabrikssatsning. Med ABT och Schaeffler som partners är vi i en väldigt bra position inför den allt tuffare konkurrensen, avslutar Dieter Gass, chef Audi Motorsport.
Lucas di Grassi föddes den 11 augusti 1984 i São Paulo och bor nu i Monaco tillsammans med sin fru Bianca. Brasilianaren vann Formel 3 Grand Prix i Monaco 2005 och var även aktiv i Formula 1 som test- och insatsförare innan han anslöt till Audi i World Endurance Championship (WEC) 2012 och tog tre pallplatser i 24-timmars Le Mans. Som testförare från dag ett har han varit delaktig i att ta Formel E till verklighet. Nu är han också dess mästare.
Lämna ett svar